I Tonya, filmrecensie

I Tonya vertelt het waargebeurde verhaal van Tonya Harding, kunstschaatster wiens carrière door een foute husband helemaal naar de kl*** werd geholpen. Niet dat ze daar zelf niets aan kon doen. Want Tonya had door een liefdeloze jeugd totaal geen zelfliefde kunnen ontwikkelen, voornamelijk als gevolg van het gedrag van haar moeder die enkel en alleen het schaatssucces van haar dochter najoeg. Niettemin trouwde ze een foute man, die uiteindelijk verantwoordelijk leek voor een aanslag op haar gouden medaille rivale. Leek; want de waarheid kwam nooit helemaal boven, evenals goud door geen van beiden werd binnengehaald.

De film begint met levendige interviews van keyspelers in het leven van Tonya, waaronder zijzelf. Gedurende de hele film blijven deze interviews terugkomen en pas tijdens de aftiteling begrijp je dat dit zowat exacte replica’s zijn van reallife interviews uit de jaren 90 van de vorige eeuw. Dat maakt I Tonya naast een cynische film ook een emotionele film, immers deze ongeloofwaardige verwikkelingen hebben daadwerkelijk plaatsgevonden in een mensen leven.

I Tonya voert je mee naar de discojaren zo’n veertig jaren geleden. Kleding, haardracht, muziek; het doet je allemaal terugdenken aan artieste Pat Benatar, die hoe toepasselijk, het leven als een battlefield bezong.

De 120 minuten durende film heeft een goede vaart en verveelt geen moment. Grappen worden met behoorlijk agressieve momenten afgewisseld, welke door hen die het geweld ondergaan, van commentaar worden voorzien. Bloed is naast Olympisch Ijs dan ook een favoriet onderwerp in deze film.

Naast hoofdrolspeelster Margot Robbie die niet voor niets genomineerd werd als beste actrice verdient ook Allison Janney (en jawel, ook genomineerd) aandacht, voor de vertolking van de gevoelloze, spijkerharde moeder van Tonya die toch ook weer grappig wordt vertolkt.  Sebastian Stan, bleef als Jeff Gillooly, de slechte echtgenoot, niet ver genoeg weg van het stereoptype slechte man, waardoor zijn rol minder uit de verf kwam.

I Tonya is een verhaal over een jonge vrouw, die ondanks haar kwaliteiten nooit de top zou halen. Omdat haar afkomst onvoldoende basis bood en de media daarvan smulde.

error: Content is protected !!
Enable Notifications    OK No thanks