Gräns

Met de film Gräns zetten regisseur Ali Abbasi en scenarist John Ajvide Lindqvist je telkenmale op het verkeerde been. Heb je het vermoeden te bevatten waar het verhaal je heenstuurt, wordt dat het volgende moment de kijker rücksichtsloos ontnomen door een volgende wending.

Tina is een vrouw die haar hele leven al gebukt gaat onder een lelijk uiterlijk. Kort van stuk, gezet, behaarde huid, grote tanden, onverklaarbare littekens en pluizig haar. Haar dagelijks leven wordt vooral gevuld door haar baan bij douane, waar Tina een waardevolle kracht is als grenswacht. Eigenlijk ontstaat al snel zo’n eerste wending: bij binnenkomst van nieuwe passagiers trillen haar neusvleugels en blijkt Tina in staat om gevoelens als schuld, schaamte en angst te ruiken, en zo pikt ze moeiteloos smokkelaars uit de menigte. Tijdens de film werkt Tina zo onder andere mee aan het ontmaskeren van een kinderpornonetwerk. Een sidestep die Ali Albassi overigens beter had kunnen laten voor wat het was, omdat het onderwerp te groot was als sidestep en afleidde van het fantasyverhaal dat onderwijl werd opgebouwd. Want op een dag stapt er een verdacht uitziende man van de veerboot. Niet in staat te ontdekken wat hij verbergt, raakt Tina gebiologeerd door deze Vore en zijn mysterieuze aura. Ze voelt met hem een verwantschap die ze met anderen niet kent. Met de ontmoeting met Vore komt de film goed op gang; rolt de ene onthulling na de andere leugen over het scherm. Rake beelden, schokkende waardheden, vaak weinig verhuld. Albassi neemt je dicht op de huid van Tina mee in haar keuzes of ze zal gaan voor het levenslot, dat Vore haar openbaart.
Gräns is een onvoorspelbare, rake en aangrijpende genremix; van realistisch verhalend tot fantasy, een film die van de Salon 4 sterren mocht ontvangen.

Regie: Alie Abbasi
Scenario: John Ajvide Lindqvist
Rollen: Eva Melander, Eero Milonoff, Jorgen Thorsson
Gezien: 29 oktober 2018
Premiere in Nederland: 8 november 2018

error: Content is protected !!
Enable Notifications    OK No thanks