Een leven in doosjes #8

De fiets

Mijn vader vertelde weleens over die fiets.
Een vriend had die gekocht in de uitverkoop.
Want het was een gevaarlijke fiets.
Waarom zou je er dan op rijden?
Heen en weer in plaats van rondtrappen.
Wie verzint nou zoiets?

Uitvinder van de J-Rad, Paul Jaray (foto van internet)

De J-Rad

De fiets blijkt de naam J-Rad te hebben en één van de vele pogingen om de “normale” fiets van de troon te stoten. Het werkt met een hefboomaandrijving, door heen en weer te trappen ga je vooruit. Er zitten drie pedaalhoogten op die als een soort van versnelling fungeren. De fabrikant Hesperus Werke die dit model in 1921 ging produceren noemde het een familiefiets.

“Het is zowel geschikt voor dames en heren, voor kleine en grote personen. En is daardoor uitgesproken geschikt als familiefiets, die zowel door moeder, vader en zoon en dochter gebruikt kan worden”

Kennis/vriend van de familie op de J-Rad

Fop Jonker

De importeur voor Nederland van deze fietsen was Fopbertus Jonker. hij verwierf in 1921 de exclusieve rechten om deze fiets in Nederland te distribueren.

Fop ging meteen aan de slag om dit nieuwe type fiets bij het publiek en met name bij de rijwielhandelaren in Nederland bekend te maken. Hij stond ermee op de 5e Jaarbeurs-tentoonstelling in september 1921 in Utrecht, en een half jaar later op de RAI-tentoonstelling in Amsterdam.

Maar al gauw ging het mis met deze innovatieve fiets. Volgens een artikel van de Duitse fietshistoricus H.E. Lessing uit 1997 werd de productie vermoedelijk al in 1923 weer stopgezet. Reden waren ongelukken met het J-rijwiel in Duitsland met dodelijke afloop, als gevolg van materiaalfouten.

In 1924 gingen de fietsen in de uitverkoop voor 100 gulden per stuk en in 1926 hield de verkoop van deze fiets op.

 


Associatie foto

Bij ieder hoofdstuk plaats ik een recente foto uit mijn eigen omgeving. Op die manier verbind ik het heden met het verleden en het onbekende met het bekende.

Foto: Geri van den Boom

Navigeer naar andere hoofdstukken: