Cold War

De film Cold War start met beelden die je gelijk het oostblok van de jaren ’50 inzuigen. Mannen zonder tanden, vrouwen met hoofddoekjes en kinderen met besmeurde gezichten. Maar allen met één doel: Auditeren voor een muzikale voorstelling bestaande uit Poolse volksliederen. Dat is het moment waarop de pianist en orkestleider Wiktor zijn oog laat vallen op de eigenzinnige Zula. Het begin van een wispelturige relatie die zich verplaatst tussen Polen, Berlijn, Parijs en Joegoslavië.

De regisseur Pawel Pawlikowsky zet een film neer die visueel prachtig in elkaar zit. Iedere scène zou je zonder probleem in een prijswinnende foto kunnen plaatsen. De keuze om in zwart/wit te filmen en de zorgvuldig gekozen beeldcomposities veroorzaken dat gevoel. Het verhaal is gebaseerd op het turbulente leven van Pawel zijn ouders, die soms elkaar moesten loslaten maar anderzijds door liefde weer gekoppeld werden. Zijn vader was geen pianist in tegenstelling tot Wiktor. Die keuze maakt dat de film doorspekt is met prachtige muziek, van samenzang tot improvisatie jazz.

De film laat ook zien dat het leven niet altijd beter is aan de andere kant van de horizon. Daarbij vergelijk ik de huidige economische vluchtelingen met de mensen die van oost naar west vluchtten. Want dat doet de pianist Wiktor, en Zula volgt hem later op een slimme legale manier. Maar je merkt dat Zula naast de liefde geen geluk ervaart in Parijs. Wat tot gevolg heeft dat Wiktor moet lijden om haar te volgen.

De Salon is zeer onder de indruk van deze film en we geven deze dan ook de maximale score van 5 sterren.

Regie: Pawel Pawlikowski
Scenario: Pawel Pawlikowski
Rollen: Joanna Kulig, Tomasz Kot
Gezien: 26 november 2018
Premiere in Nederland: 6 december 2018

error: Content is protected !!
Enable Notifications    OK No thanks